XM Auto Service

Košická 52, Rožňava ... viac info »

Podporujú nás
Navštívte tiež

História

Je to team, ktorý vznikol z túžby mladých ľudí, ktorým učaroval najkrajší šport RALLY. Naplniť svoje ambície a predovšetkým prirodzenú túžbu byť rýchlejší ako súper, sú základmi na ktorých sa začalo stavať v roku 1998.

1999

Začiatok teamu sa datuje od roku 1999, kedy Maťo Pavlík a Rasťo Ivanko odštartovali na prvej súťaži Rally Tauris Revúca.

Prvý štart znamenal poriadne zahryznutie do pretekárskeho chlebíčka. Posádka zažila skutočnú skúšku ohňom. Preverilo ju nepriaznivé počasie a predovšetkým ťažká trať, ktorá sa výraznou mierou podpísala pod technické problémy súťažného auta Trabant 601. Táto nepriazeň osudu, prejavujúca sa vo veľkých technických problémoch auta, ktoré nevynechali žiadnu časť „historika“ postaveného doma na kolene, pokračovala aj v ďalších pretekoch sezóny: Rallye Senica, Rally Gemer a Rally Tatry. Zlom nastal na poslednom podujatí sezóny. Domáca Rally Rožňava, pred prísnym okom najvernejších fanúšikov, priniesla prvé víťazstvo v sezóne.


2000

Sezóna 2000 znamenala výraznú zmenu v teame. Predovšetkým je to výmena na sedadle spolujazdca, kde Rasťa Ivanka, ktorý sa začal zamýšľať nad vlastným pretekaním, nahradil na horúcom sedadle Milan Petergáč. Team si zaobstaral nové auto, ale aj naďalej ostáva verný značke Trabant. K stálemu mechanikovi Markovi Majančíkovi pribudli ďalší dvaja zapálený mechanici Maťo Vavrek a Maťo Mruk. Aj keď team prešiel výraznými zmenami aj naďalej sa potýka s množstvom technických problémov: Rally Prešov, Rally Mikona. Vyvrcholením neúspešnej sezóny je havária na domácej Rally Rožňava.


2001

V sezóne 2001 dokončil svoju nádhernú 1000-ku Rasťo a rovnými nohami skočil do pretekov. Ukázal, že je výborným šoférom a nemá strach sa porovnávať aj so silnejšími autami. To čo v prvej sezóne nikto nečakal sa začalo napĺňať a Rasťo od prvých rýchlostných skúšok útočil na prvé miesta v triede historických áut. Všetko jeho nasadenie spolu so spolujazdkyňou Gabikou Szenderákovou vyvrcholilo ziskom titulu Majstrov Slovenska v triede historických automobilov. Sezóna pre Maťa Pavlíka a spolujazdca Milana Petrgáča znamenala sezónu čiastkových úspechov, čo urýchlilo plány prejsť od málo spoľahlivého Trabanta k novému náčiniu, ktorým bola ŠKODA 110L.


2002

Sezóna 2002 bola sezónou zmien. Team opustili všetci mechanici točiaci sa okolo Trabanta a s druhým autom prišli nový: Ľudo Bogdan (ktorý sa staral o motory v teame) a Braňo Lux. Ďalším mechanikom bol Kalmi Bodnár. Celá sezóna bola v znamení vzájomného porovnávania obidvoch teamových áut a nádherne súboje sprevádzali predovšetkým Rally Hurbanovo a Rally Košice. Vyvrcholením snaženia bolo udržanie titulu v teame, ale teraz pre Maťa Pavlíka s Paľom Kušnierom.


2003

Aj keď team XMAUTORACING BETLIAR zažil v rokoch 2001 a 2002 obdobie veľkých úspechov, nič to nezmenilo na tom, že v roku 2003 prišla pauza. Táto pauza bola spôsobená hlavne nedostatkom finančných prostiedkov. Predovšetkým Rastislav IVANKO sa začal čoraz častejšie zaoberať otázkou o konci svojej pretekárskej kariery. Maťo PAVLÍK sa v tomto roku rozhodol venovť sa hlavne práci na aute, od ktorého v stále sa lepšiacej triede historikov potreboval väčší a väčší výkon. Dielčie úpravy team skúšal na pretekoch automobilov do vrchu. Maťo sa v roku 2003 nezúčastnil žiadnych pretekov započítavaných do MMSR v rally. Na sklonku sezóny sa Rasto IVANKO rozhodol rozlúčiť sa so svojou jazdeckou karierou na svojej najoblúbenejšej súťazi, ktorou bola veľmi náročná rally v Hurbanove. Na sedadlo spolujazdca sa posadil Vlasto MAJERČAK, no tejto novo vytvorenej posádke však nebolo súdené dôjsť do cieša a z pretekov odstúpila pre technickú poruchu. Spolujazdci teamu XMAUTORACING BETLIAR Gabika SZENDERAKOVÁ a Pavol KUŠNIER občas zaskakovali na horúcich sedadlách v iných tímoch. Tak sme mohli vidieť Gabiku po boku Petra LUČKA a na záver sezóny aj po boku Zuzky CSERHALMIOVEJ, z ktorou nadviazala dlhodobú spoluprácu. Nemôžme zabudnúť ani na jej štart na slavnej "BARUMKE", v tamdeme s Petrou LESNIAKOVOU.Pavla KUŠNIERA sme mohli vidieť v Snine vedľa ďalšieho "historika", ktorým bol Pavol KRAVÁRIK.


2004

Sezóna 2004 bola opäť zaujímavá. Po úpravach na podvozku a hlavne na motore, ktoré sa uskutočnili v roku 2003, získal team auto, ktoré stalo na špici kategórie historikov. Maťo PAVLÍK získal aj výborného mechanika v pravom slova zmysle, ktorým sa stal Rasťo IVANKO, ktorý sa nadobro rozlúčil s pretekaním a svoje auto ponúkol na predaj. Maťo získal nového spolujazdca, ktorým sa stal na Slovenských tratiach rally už známy Richar NAGY z Rožňavy. Obaja vytvorili výbornú dvojicu, ktorá udivovala svojimi výkonmi celú sezónu. Maťo sa so svojim autom vyjazdil a svoje umenie predvádzal na všetkých súťažiach. Na jeho jazde bolo možné sledovať vyzretosť, veľké nasadenie a peknú stopu. Auto svojim výkonom bolo viac ako vyrovnaným súperom silným octaviam, ktoré stoja na čele slovenských historikov a čím ich prevýšovalo bola hlavne jeho spoľahlivosť. Zlomový okamžik prišiel v polovici sezóny, na teamu dobre známom Dobšinskom kopci. Tam v snahe podať ešte lepší vykon Maťo havaroval a úplne zničil svoje pretekárske "naradie Š 110L - LENTILKU". Táto neprijemná udalosť poznačila najmä následne plánovaný štart na rally v Snine, kde team chýbal a prišiel o dôležité body, ktoré mu chýbali na konci sezóny. Dôležíté bolo, že táto nehoda nenechala žiadne následky na jazdcovi. To dokázal na ďalšej súťaži, kde v "novom" aute (Š-1000MB po Rasťovi IVANKOVI) dokázal vyhrať domácu Rally Rožňava.Celá sezóna 2004 sa niesla v znamení dobrých výsledkov a vyvrcholila titulom vicemajstrov v triede historikov.


2005

Rozrastajúca sa trieda historikov, stále lepšie auta, súboje „na ostrie noža“, to sú len niektoré z prívlastkov, ktorými môžeme charakterizovať jednoznačne najúspešnejšiu sezónu v histórii tímu XMAUTORACING BETLIAR.

Sezóna začala jasným kritériom, ktorým bolo získanie titulu Majstrov Slovenska v triede historických vozidiel. Tomuto cieľu bola podriadená cela taktika tímu. Dôraz bol položený hlavne na spoľahlivosť auta, s ktorým sa do sezóny nastúpilo. ŠKODA 1000MB bola veľmi dôkladne pripravená o čom svedčí hlavne to, že posádka ani raz zo súťaže neodstúpila pre technickú poruchu.

Všetky tieto skutočnosti v konečnom účtovaní rozhodli, že titul majstrov Slovenska patrí posádke XMAUTORACING Betliar Matúšovi Pavlíkovi a Richardovi Nagyovi. Posádka vyhrala na troch podujatiach sezóny a to v Prešove, Rožňave a v Bratislave. Druhá priečka jej patrila na podujatí v Nitre a tretí skončili v Snine a Košiciach. Obzvlášť Rally v Košiciach možno považovať za najťažší pretek sezóny a to nie len traťou ale najmä konfrontáciou so zahraničnými posádkami, kde sme sa nestratili. Sezónu zdramatizovala neúčasť posádky na podujatí v Banskej Bystrici kvôli poruche motora, ktorá sa vyskytla pri testovacom dni. Matúš Pavlík a Richard Nagy v sezóne 2005 ukázali, že v spojení so spoľahlivým autom sú v triede len ťažko poraziteľní. Pre náš team je to povzbudzujúce pre nadchádzajúce sezóny.


2006

Rok 2006 mal byť rokom obhajoby a pokračovaním úspešnej sezóny 2005 v triede historikov. No snaha Matúša Pavlíka vybudovať si vlastnú firmu, ktorá by súvisela s jeho veľkou láskou autami, súvisela aj s rozhodnutím v sezóne 2006 odštartovať len na vybraných podujatiach na Východnom Slovensku a na PAV na Dobšinskom kopci. Samotná sezóna 2006 bola v rally športe na Slovensku veľmi ťažkou a sprevádzalo ju rušenie niektorých podujatí, ako aj zmena ich termínov, čím aj historici vo všeobecnosti strácali podujatia na ktorých mohli štartovať.

V týme sa objavil ďalší spolujazdec Michal Pavlík, ktorý mal v Rožňave nahradiť stáleho spolujazdca Richarda Nagyho, ktorý sa rozhodol odštartovať za volantom VW Golf. Rožňava sa niesla v znamení najlepšieho štartového poľa v dejinách triedy historikov na Slovensku. Veď z prihlásených osem posádok sa na štarte objavilo sedem, no zároveň ju sprevádzalo viacero nehôd, ktoré si našťastie nevyžiadali zranenia a veľa technických porúch. Tie sa našťastie vyhli posádke XMautoracing Betliar, ktorá v novom zložení osadila druhé miesto.

Veľmi dobrý výsledok v Rožňave pomohol posádke získať prostriedky na štart v Košiciach, ktoré sa hodnotili v každom dni zvlášť. Zároveň znamenali priame porovnanie slovenských posádok s historikmi z Maďarska. Od začiatku šiel jednoznačne do vedenia Jozef Béreš sen. so silný oplom a za ním sa odohrávali mikro súboje v ktorých sa nestrácala ani posádka XMautoracing Betliar. Prvý deň vyhral Bereš no na druhý deň doplatil na nízku spoľahlivosť svojho auta. Matúš Pavlík strácal slabším výkonom svojho auta, čo sa prejavovalo najmä v stúpaniach. No po obidva dni bodoval a získal tretie a druhé miesto. V konečnom hodnotení mu to vynieslo titul vicemajstra. Po rozbehnutí firmy sa začalo premýšľať nad novým autom, ktorým v nadchádzajúcej sezóne mal byť Opel Kadet.


2007

Od začiatku roku 2007 sa v tíme XMautoracing Betliar plánovalo prísť na trate rally s novým a výkonným autom. Hlavnou inšpiráciou boli hlavne výkonné vozidlá opel kadet , ktoré jednoznačne kraľujú triede historických vozidiel v Českej republike. Začiatkom roku sa však naskytla možnosť kúpy vozidla Peugeot 205 GTi, ktorý brázdil okruhy v Nemecku. Kúpiť peugeot 205 napomohla aj myšlienka rally komisie, ktorou vznikla nová trieda F, ktorá umožnila štartovať práve takýmto vozidlám, ktorým skončila homologácia. Po čiastočných úpravách, ktoré sa dotkli hlavne podvozkových častí s ním posádka odštartovala na druhom podujatí majstrovstva v Bratislave. Pred štartom prebehlo niekoľko testovaní najmä počas PAV na Jankovom Vŕšku.

V Bratislave posádka Matúš Pavlík a Michal Pavlík obsadili druhé miesto za Rakúšanom Gartnerom. Doma v Rožňave kde Matúš Pavlík nezvykne prehrávať ho po dlhom čase zradila technika a tak po využití systému superrally sa musel uspokojiť „len“ s druhým miestom. Preteky v Rožňave oddelili v skupine F dvojicu jazdcov, ktorá naznačila medzi kým sa bude rozhodovať o titule historicky prvého majstra v triede F. Touto dvojicou boli Matej Knapek a Matúš Pavlík.

Treťou súťažou v majstrovstvách bola po rokoch obnovená súťaž pod Tatrami, kde chcel Matuš Pavlík so spolujazdcom Michalom Pavlíkom konečne vyhrať, veď poslednýkrát vyhral Matúš Pavlík ešte s Richardom Nagyom v Bratislave roku 2005. V Poprade to bol súboj na ostrie noža. Všetko mala v rukách posádka XMautoracing Betliar, no zaváhanie v Ľ7 znamenalo výjazd mimo trať a stratu dlhých minút, kým sa im za pomoci divákov podarilo vrátiť späť. V podstate beznádejnú situáciu s bodmi nakoniec vyriešil Marek Žeňuch, ktorý na záverečnom mestskom okruhu urobil o kolo viac a tak Pavlíkovci obsadili v triede druhú priečku.

O majstrovi malo rozhodnúť až posledné podujatie v Košiciach, kde Pavlíkovci aj keď bez víťazstva v sezóne mali malý náskok pred Knapekom s Florekom. Kalkulácie s poradím a pred štartové hypotézy dávali možnosť ako Pavlíkovy tak aj Knapekovi. Obaja jemne taktizovali a aj sťažené podmienky na trati ich nenútili riskovať a tak do popredia išli maďarské posádky, ktoré si urobili slušný náskok, ktorý v závere odolal aj taktickým výpočtom. Posádka XMautoracing Betliar obsadila v Košiciach štvrté miesto, čo v konečnom účtovaní stačilo na zisk titulu Majstra Slovenska v triede F o tri body. Sezónu 2007 tím hodnotí ako najúspešnejšiu vo svojej doterajšej kariére, veď úspech sa dostavil s novým a výkonným autom.


2008

Sezóna 2008 mala pre celý team XM autoracing Betliar znamenať potvrdenie pozícií na prvých priečkach novo vzniknutej triedy F. Pre všetkých bolo potešujúce, že po zimnej prestávke sa v tíme objavilo ďalšie nové auto.

Po Mirovi Rothovi si na sezónu do skupiny F pripravil výkonné clio Rasťo Ivanko a so skúseným spolujazdcom Richardom Nagym vytvorili ďalšiu zaujímavú konkurenciu pre Matúša a Michala Pavlíkovcov, ako aj pre ostatné posádky, ktorých sa v sezóne 2008 objavilo v novej triede F ďalších 8.

Kým Matúš Pavlík chcel v novej sezóne pokračovať v predchádzajúcich úspechoch, Rastislav Ivanko nemal žiadne vysoké ambície. Jeho jediným cieľom bolo absolvovať čo najviac pretekov a naučiť sa zaobchádzať s novým autom.

Z novým autom získal Rasťo Ivanko aj nového partnera pod záštitou ktorého absolvoval všetky preteky sezóny 2008. Mimo prvých pretekov pod hlavičkou BETI racing štartoval aj Matúš Pavlík. Pre Matúša Pavlíka bol zlomovým podujatím štart hneď na prvom preteku v Maďarskom Egri, kde po jazdeckej chybe na mokrej trati poškodil svoj peugeot nárazom do stromu. Nehoda si vyžiadala aj krátky pobyt posádky na pozorovaní v nemocnici, ale našťastie nedošlo k vážnym zraneniam. Na ďalšie podujatie bolo auto už pripravené a tak v Rožňave urobil Matúš Pavlík ďalší pokus a odštartoval spolu so svojou manželkou Jarkou. Aj keď spolupráca fungovala na výbornú, sľubne rozbehnutý pretek zastavila porucha auta, na ktorého opravu po Egri neostalo veľa času. Nečakané finančné výdavky skomplikovali situáciu a tak posádka Matúš Pavlík a Michal Pavlík neodštartovala na podujatí v hlavnom meste, ako aj na Rally Tatry, ktoré bolo rozdelené na dve podujatia, kvôli zrušenému preteku v Bojniciach.

Naopak Rasťo Ivanko s Richardom Nagym začali veľmi opatrne. V Egri po problémoch konkurencie ich prvý dobrý výsledok prekazila „detská“ porucha auta. V Rožňave už boli veľmi dobre pripravení a po odstúpení najväčšieho konkurenta zvádzali tuhý boj s Keszim na mazde 323. Nakoniec obsadili veľmi pekné druhé miesto. V Bratislave sa Rasťo nepúšťal do nezmyselných súbojov na ktoré nemal a takticky vyčkával, čo mu prinieslo štvrté miesto za Ondrejom, Rusnákom a Keszim. Tatry začali smolne a po poruche prevodovky musel Rasťo s Rišom odstúpiť už po druhej RS. No podobné problémy mali aj najväčší konkurenti a tak prvý deň vyhral Greguška. Po využití systému superrally na druhý deň vyhral Rasťo Ivanko a po problémoch konkurencie sa tak stabilnými výkonmi vyhupol pred posledným podujatím do vedenia triedy F.

V Košiciach tak nečakane Rasťo Ivanko bojoval o absolútne víťazstvo v triede k čomu mu chcel napomôcť aj Matúš Pavlík. Aj keď trieda F bola technickými poruchami počas roka charakteristická v Košiciach to všetko skončilo podľa papierových predpokladov. Aj keď Rasťo Ivanko nemal v tejto sezóne na víťazstvo za stabilné výkony si druhé miesto zaslúžil.

XM Autoracing Team Betliar • Všetky práva vyhradené © 2011 • Tvorba web stránok: inMAD Design